středa 12. února 2014

O kojení a koi-koku

V dnešní době už asi těžko najdeme někoho, kdo by pochyboval o významu kojení pro vývoj fyzického těla, mozku, psychické stránky budoucí osobnosti a v neposlední řadě imunitní systém, který bude znamenat lepší či horší ochranu organismu po celý život. Pro mě bylo kojení jednoznačnou, naprosto přirozenou volbou. Ještě když jsem nosila miminko (tenkrát jsme ještě nevěděli, že to bude Amálka a ne Antonín:))pod srdcem, věděla jsem, že ho budu chtít kojit a pokud by snad vyvstaly nějaké problémy, udělám vše, co bude v mých silách, abych přece jen kojit mohla. A pak přišel den termínu porodu a miminko bylo během několika krátkých hodin s námi. Ani jsem si pořádně nestačila uvědomit, že 'tohle už je ono', že rodím. Najednou tu byla a mně bylo báječně... ach, holčička,
naše první dítě,
první dcera,
naše Amálie.
Leželi jsme s mým mužem a miminkem na poporodním pokoji a vychutnávali tuhle neopakovatelnou intimitu. Po chvíli jsem Amálce zkusila nabídnout prs, aby se poprvé napila. Naše nádherná malinká holčička jednoduše chňapla prs a začala pít. A od té doby pije... :)Prvních šest měsíců byla Máli plně kojená a v den půlročních 'narozenin' jsme jí slavnostně nabídnuli první vařenou mrkvičku. :)
Protože spolu s Amálkou prožíváme krásné životní období, já jako spokojená kojící maminka a ona jako stejně spokojené kojené miminko, ráda bych se s Vámi podělila o jeden vyzkoušený recept, který může pomoci všem kojícím maminkám a stejně tak i těhotným. 
Tento recept jsem převzala z knížky Radost ze zdravých dětí, kterou doma často používám a můžu ji všem jedině doporučit.

Tak tedy...

KOI-KOKU (POLÉVKA Z KAPRA)
Suroviny jsou následující: 1 celý čerstvě zabitý kapr
4 mrkve
4 petržele
1/2 celeru
kořen lopuchu (viz. obrázky pod receptem)
trocha větviček bancha čaje zabalených v plátýnku
sůl
voda
Postup přípravy: Celého kapra vykucháme, mlíčí či jikry, srdce a játra bez žlučníku vrátíme nazpět. Celého kapra i s ploutvemi, šupinami a hlavou opláchneme, ostrým nožem na několika místech nařízneme páteř a dáme do tlakového hrnce. Přidáme zeleninu nakrájenou na velké kusy, sůl a bancha čaj v plátýnku. Zalijeme vodou. Tlakový hrnec uzavřeme, přivedeme do varu, ztlumíme plamen a na malém ohni vaříme 3 až 4 hodiny. Pak odstavíme a necháme odtlakovat, otevřeme a vyjmeme bancha čaj. Vše ostatní důkladně rozmixujeme ponorným mixérem (slovo důkladně je zde na místě, je nutné rozmixovat všechny kosti). Vznikne hustá tekutina, kterou dáme do malých kelímků a zmrazíme v mrazničce. Tyto jednotlivé porce pak používáme jako základ další zeleninové polévky.
Tato léčebná polévka japonského původu je vhodná tam, kde potřebujeme intenzivně vyživit organismus a podpořit tvorbu krve. Je velmi prospěšná zvláště na konci těhotenství a v celém období kojení, je významně léčivá při anémii.
A tady už několik mých fotografií pro ilustraci...



Z připraveného základu můžete uvařit libovolnou polévku podle svojí fantazie, stačí zmraženou porci koi-koku přidat do vývaru (vody) v průběhu vaření.
Já často vařím jednoduché zeleninové polévky s nějakou obilovinou. Třeba dnes jsme měli zeleninovou s ječnými krupkami.

Není to pravidlem, ale tu a tam máme chuť jíst z dřevěných mističek dřevěnými lžícemi... :)

Ještě bych chtěla ke koi-koku zmínit dvě věci. Jednak Vás chci uklidnit, že v polévce vůbec nejsou žádné kousky kostí, ani ničeho jiného :), pokud dodržíte zásadu důkladného rozmixování (připravte se, mixér bude trochu řvát, jak se budou drtit kosti, ale můj tyčák to zvládne bez potíží). Potom už jen venku najít a vykopat kořen lopuchu. Určitě lopuch větší znáte, já jen pro úplnost zmíním, že jde o dvouletou bylinu, o které jsem se na internetu dozvěděla ještě následující užitečné informace. Sbíráme kořeny jednoletých rostlin. Vykopáváme je na podzim (od října do listopadu) anebo brzy na jaře (v březnu). Kořeny dvouletých rostlin nepoužíváme, protože jsou dřevnaté a duté. Jednoletá rostlina se odlišuje tím, že nevytváří lodyhu, ale pouze listy a dvouleté rostliny mají květonosnou lodyhu. Kořeny jsou dlouhé a křehké. Tolik malé botanické okénko. :)
Každý z nás lopuch dobře zná, a to asi hlavně z dětských let, kdy jsme po sobě házeli lopuchové kuličky plodů, které se svými háčky krásně zaháknou, jakoby nalepí na svetr a vlasy dovedou zacuchat tak, že po návratu domů je leckdy nutný zásah nůžek.
Doufám, milé maminky, že koi-koku vyzkoušíte a dáte mi pak vědět, jak to u Vás dopadlo.
Na závěr ode mě malá rada, pro kapra a kořen lopuchu pošlete tatínky (já to dělám taky tak), oni pak aspoň ti naši muži mají dobrý pocit, že to kojení jejich potomků je trošičku i jejich zásluha. :))
Já si jdu teď dát rychle malou zdravou svačinku a pak honem kojit, neboť mi babička právě přivezla Amálku z tříhodinové procházky, tak bude mít hlad jako vlk (Amálka myslím, i když babička možná taky, ale tu kojit nebudu!:)) 


Přeji Vám všem krásný večer!

Veronika





Žádné komentáře:

Okomentovat