sobota 18. listopadu 2017

Peru šetrně

Zdravím vás uprostřed prodlouženého víkendu, milé čtenářky a čtenáři!
:)

Svátek nesvátek, neděle neneděle, se dvěma dětmi mám neustále co na práci, úklid, vaření, praní, žehlení... Téměř nikdy není vidět dno prádelního koše a kupa čistého prádla k žehlení jakoby sama odolávala mému pravidelnému večernímu úsilí, kdy se na ní s žehličkou odhodlaně vrhám. Čas od času, když opravdu nenajdu síly na to, abych vypranou kopu zdolala, se uchyluji k rychlému úniku a svršky prostě jen složím a rovnou donesu do skříně. Prát se ale musí. Naštěstí s vynálezem automatické pračky je to hračka, a tak můžeme během jediného dne vyprat vysloveně celý dům od sklepa až po půdu, od psího pelechu, zablácených dětských svršků, povlečení a závěsů až po delikátní kašmírové svetříky, vlněné šály a hedvábné košile.
K praní si můžeme vybrat z nespočtu různých pracích prostředků, prášků, gelů a tablet a není vždy zrovna lehké se v té dnešní ohromné nabídce zorientovat a správně si vybrat.
My se dnes spolu podíváme na ty, se kterými mám delší zkušenosti já a povím vám, jak s nimi jsem nebo naopak nejsem spokojená.
   


Na úvod musím říct, že tento článek bude celý o praní šetrném k přírodě. Nenajdete tu nic, co by škodilo vodám a rybám v nich, nebudete číst o dnes bohužel stále ještě nejčastěji používaných pracích přípravcích plných vonných látek a chemie, jež neúprosně zabíjejí vodní živočichy a rostliny. Nechci se podílet na otravování vod, a tak přemýšlím o tom, co polykáme (tím i vylučujeme), čím se myjeme a natíráme, co stříkám na zašpiněné umyvadlo a záchodovou mísu a v neposlední řadě také právě volím ekologické prací prostředky, které se sama před sebou nemusím stydět používat.



Prát šetrně jsme u nás začali někdy před pěti lety, vlastně zároveň se zakládáním naší vlastní domácnosti. Čekali jsme tehdy první miminko a pro mě bylo ekologické praní bez nebezpečných látek vlastně jedinou volbou. Nedovedla jsem si ani představit, že bych oblečky do porodnice vyprala v Arielu a později bavlněné plenky naší maličké v Persilu pro zářivě bílé prádlo. A tak jsem začala s objevováním a jako první koupila mýdlové ořechy. Zakrátko jsem ale zjistila, že mýdlové ořechy, často dovážené přes půl světa, vůbec neperou a je skoro jedno, zda je vůbec do pračky ke špinavému prádlu přidáte, anebo zapomenete a vyperete tak celou várku pouze vodou. Ořechy vypraly nanejvýš tak lehounce zašpiněné prádlo, den nošené a hlavně bez jakýchkoliv skvrn. Rozhodně si neporadily s fleky, větším a v podstatě ani běžným zašpiněním. Nakonec jsem je vypotřebovala tak, že jsem je přidávala navíc k jinému pracímu prostředku a dnes by mě už ani nenapadlo znovu je zkoušet, když vidím, jak vypadá běžně zašpiněné prádlo našich dcer!
:D  



Po mýdlových ořeších jsem se pustila do výroby domácího mýdlového slizu podle tohoto receptu na stránkách ekologického institutu veronika. Nejčastěji jsem k výrobě slizu používala obyčejné jádrové mýdlo "s jelenem" a krystalickou sodu. Mýdlovým slizem jsme prali několik let, občas jsem na vyzkoušení koupila lahev nějakého tekutého ekologického pracího prostředku a prala jím hlavně "lepší" bílé prádlo, ale jinak jsme zůstávali u praní slizem. Jednoznačně jde o nejekonomičtější variantu ze všech. Je ale pravda, že slizem se prádlo časem jakoby zapíralo, bílé a světlé lehce zašedlo. Proto, pokud máte většinu svršků opravdu z drahých kvalitních materiálů a navíc v bílé barvě, asi bych mýdlový sliz úplně nedoporučila, ale na prádlo pro běžné nošení, barevné a tmavší, bavlněné, dětské svršky je podle mě praní slizem jednou z nejrozumnějších voleb. Samozřejmě musíte počítat s tím, že udělat si kyblík mýdlového slizu vždy nějakou tu chvilku zabere, je třeba mýdlo ručně nastrouhat, promíchat s vodou a sodou, nechat důkladně rozpustit... příprava ale nezabere víc než deset minut a pětilitrové množství vydrží při pravidelném praní ve čtyřčlenné rodině určitě alespoň týden.




Asi před rokem jsem si všimla britské značky Bio-D. Název značky pochází ze zkrácení anglického "biodegradable" neboli "biologicky rozložitelný", tato malá britská rodinná firma si zakládá na minimálním dopadu svých výrobků na životní prostředí při výrobě a používání a získala mnoho prestižních ocenění. Výrobky Bio-D jsou certifikovány The Vegan Society, Naturewatch Trust, BUAV (Cruelty-Free) a The World Wildlife Foundation. 




Co vlastně firma Bio-D vyrábí a prodává? Je to právě ekologická drogerie, přípravky na mytí nádobí, praní a úklid a také mýdla. Ve svých produktech Bio-D používá vysoce kvalitní a bezpečné přísady a kdekoliv je to možné, využívá rostlinných surovin z obnovitelných zdrojů. Zásadně netestuje na zvířatech, nepoužívá geneticky modifikované ani živočišné suroviny a své výrobky balí do z větší části recyklovaného materiálu.




Já jsem napoprvé vyzkoušela prášek na praní, který je vhodný i pro citlivou pokožku. Jde o univerzální prací prášek použitelný jak v pračce, tak pro ruční praní. Prášek stejně tak jako ostatní výrobky Bio-D neobsahuje fosfáty, enzymy, triklosan, optické rozjasňovače, ropné deriváty, formaldehyd, glycerín, EDTA, bělidla na bázi chlóru, GMO, lanolín, ani umělé vůně a barviva.




Vyprané prádlo má neutrální čistou vůni. Já praní vylepšuji éterickými oleji, které do pračky přidávám spolu s několika lžícemi vody a octa namísto aviváže. Pracím práškem Bio-D peru už dost dlouho na to, abych mohla říct, že opravdu funguje. Prádlo vypere dobře, nestačí jen na včas nepředeprané skvrny od jídla, mastnoty, krve apod., což je ale naprosto pochopitelné a málokterý prací prostředek dokáže vyprat skvrny, které už na prádle nějakou dobu jsou. Asi každá hospodyňka ví, že v praní je nejdůležitější čerstvé skvrny zavčas vyprat anebo je později před samotným praním v pračce alespoň předeprat.  





Po zkušenosti se zapíráním prádla při používání mýdlového slizu, jsem se rozhodla vyzkoušet i Bělící prostředek a odstraňovač skvrn. Jde o bělící prostředek na bázi kyslíku, který má účinně odstraňovat skvrny i zápach a zároveň má antibakteriální účinek. Neobsahuje chlór.



Tento prášek mi zaručí vždy bělostné prádlo, přidávám ho k běžnému prášku (pouhých 15 g, což je zhruba jedna polévková lžíce). Dávám ho jen ke světlému/bílému prádlu.








Přestože aviváže už léta nepoužívám, Bio-D mě nalákali neobvyklou vůní jalovce a mořské řasy, která je krásně nevtíravá, přitom moc příjemná. Když věším prádlo, moc si téhle svěží vůně užívám, později po uschnutí prádla už je aroma docela nevýrazné.













V nabídce najdete ještě aviváž bez vůně a s vůní levandule. Aviváže Bio-D chrání vlákna, zanechávají prádlo jemné a usnadňují žehlení. Jsou opět hypoalergenní a vhodné i pro citlivou a dětskou pokožku.



Aviváž jsem měla zatím jen jednou, ale prací prášek kupuji už pravidelně, naposledy jsem pořídila rovnou největší balení 12,5 kg, které by mělo vystačit až na 210 praní. 



Prášek pak přesypávám do plechové dózy a nechávám pěkně při ruce nad pračkou.



Jak už jsem zmínila výše, pro vůni používám nejčastěji kvalitní esenciální oleje od Nobilis Tilia a přidávám je do šuplíčku na aviváž spolu s dvěma lžícemi octa a trochou vody. "Domácí aviváž" si takto můžete připravit i předem do nádoby ve větším množství a následně už jen běžně přidávat k praní. Já míchám pokaždé čerstvou, sahám tak po různých vůních dle potřeby a momentální nálady.



Úplně na závěr bych chtěla zmínit ekologický prací gel, jež jsem pořídila loni ve Francii a který mě hodně mile překvapil. Nádherně voněl, prádlo pral skutečně bravurně a ani moc nestál. Třílitrové balení navíc vydrželo několik měsíců. Seženete jej nejspíš ve většině francouzských supermarketů.




Kdyby mezi vámi byl někdo mající to štěstí a žijící v zemi galského kohouta a zároveň vracející se čas od času k nám (na Vysočinu) a mohl mi dovézt největší prodávanou láhev Le chat Eco efficacité, moc byste mě potěšili!
:))




Tak takové je naše šetrné praní posledních let. Pere se mi dobře, ale přece jen, to bych nebyla já, abych nechtěla vyzkoušet ještě něco dalšího... Doporučíte mi některý z vašich oblíbených ekologických pracích prostředků? V čem perete nejraději vy? Zabýváte se vůbec složením a dopadem používání výrobků tohoto druhu?
(Já bych v budoucnu ráda vyzkoušela třeba eko drogerii od firmy Sonett.)

Zajímají vás podobná témata? 


Krásnou neděli a prázdný prádelní koš všem!
:D



Veronika 

7 komentářů:

  1. Taky pereme ekologicky, prášek pro dospělé používám také Bio-D a na dětské prádlo nedokážu odolat značce Attitude, zejména s hruškovou vůní.....R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá R., děkuji za komentář a tip na značku Attitude, o které jsem doposud nevěděla. Dívala jsem se na jejich produkty a některé bych moc ráda vyzkoušela. Hádám, že jste s pracím gelem s vůní hruškové šťávy spokojená(?). Nemáte zkušenosti i s ostatními výrobky? Čističi, avivážemi, mýdly...? Krásný večer přeji a předem díky za odpověď, Veronika. :)

      Vymazat
  2. Tu jalovcovou aviváž máme doma taky a voní opravdu krásně! I když, jak říkáš, jenom při tom věšení, pak už moc ne...Já peru taky v Bio-D, na černé ještě doma dobírám Woolite, ale ráda bych něco ekologičtějšího. Koukala jsem i v DM drogerii na tu jejich privátní značku Denkmit, tak možná zkusím i tu. E.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Evi, děkuji za Tvůj komentář. Jak vidím, tak prací prášek Bio-D je dost oblíbený nejen u nás.:) Výrobky Denkmit vyzkoušené nemám, moc ráda bych zkusila právě produkty Attitude, které zmínila čtenářka v komentáři výše. Líbí se mi jejich nabídka výrobků zaměřená speciálně na dětské prádlo a péči o děti. Přeji krásné listopadové dny, Veronika. :)

      Vymazat
  3. Téma mne zajímá a děkuji za tip na ekologické praní, podívám se na produkty firmy Bio-D velmi ráda. Já si míchám prací prášky podle Aleny Thomas a jsem s praním spokojená. Snáška prala v mýdlovém slizu, a potvrzuji, že bílé prádlo chytala zašedlost, bohužel. Musím se jí zeptat na co jiného přešla :o). Aviváž používám velmi minimálně - jenom na svetry, zkusím Vaši zkušenost s octem a esenciálním olejem.
    Díky za článek.
    Ála

    OdpovědětVymazat
  4. Beru odběr/sledování - skvělý blog ♥
    https://janinatvoriskvosty.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jani, moc děkuji a přeji krásné dny! :) Veronika

      Vymazat