sobota 15. dubna 2017

Velikonoční hlavička

Krásné sváteční ráno, milí.

Na bílou sobotu se pekla velikonoční nádivka neboli Hlavička. Hlavička je velmi starý, tradiční pokrm, který ukončoval dlouhé postní období a otvíral čas svátečního hodování. Nádivka se většinou jedla studená přes celé Velikonoce a pravděpodobně pak doplňovala i ostatní pokrmy. 
Receptů na Hlavičku existuje nespočet, na každém dobrém food blogu jistě jeden najdete, je jich plný internet a pravděpodobně se i ve většině rodin uchovává ten jejich, generacemi osvědčený a vždy fungující, recept. 

Moje maminka velikonoční nádivku peče pravidelně, jenomže většinou ne přímo na Velikonoce, nýbrž během roku (ač kvůli kopřivám v jarním čase), bezmasou a doplňuje jí pečené kuře s vařenými brambory.
Já jsem sama ještě nikdy Hlavičku nepekla, až letos. Čím dál častěji mám nutkání vařit a naučit se dobře připravovat právě tradiční pokrmy a beru na vědomí dobu, kdy se původně tato jídla připravovala. Většinou nevyhledávám zkratky a respektuji původní principy, pomalu začínám rozeznávat recepty, jež zjednodušují tradiční postupy na úkor výsledné chuti od těch, kterých se naopak opravdu stojí za to držet. Je proto s podivem, že jsem si až teď pořádně všimla Jany Florentýny Zatloukalové a úplně poprvé vyzkoušela jeden z jejích receptů, a to recept na Velikonoční nádivku. Velmi oceňuji dokonale propracované články na jejím blogu, perfektní postřehy, vyzdvihnutí toho podstatného. Moc ráda jsem se jejím receptem nechala vést a určitě vyzkouším i něco dalšího.




Pokud se na přípravu Hlavičky také chystáte, můžete využít i mou lehce pozměněnou verzi jejího receptu.




Držela jsem se předepsaného množství surovin (podle mě jde minimálně o 6 velkých porcí), pečivo si nakrájela den předem (z poloviny jsem použila celozrnné rohlíky). Jen uzené krkovičky jsem dávala skoro o 100 g méně a i to bohatě stačilo.




Zato jarním zeleným lupením jsem nešetřila, ba naopak, do nádivky jsem nasekala skoro čtvrt kila právě natrhané kopřivy, pampelišky, bršlice kozí nohy, medvědího česneku a pažitky.




Pažitku a medvědí česnek jsem přidávala syrové, kopřivy a bršlici blanšírované, přičemž druhou zmiňovanou bych pro příště použila rovněž čerstvou bez blanšírování.




Nechyběla domácí vajíčka od spokojených prababiččiných slepic.
:)










Nádivka i díky celozrnnému pečivu a především většímu množství lupení vypadá po upečení tmavší, ale nelekejte se,














uvnitř je hezky světlá, s krásnou strukturou.




Hlavičku můžete servírovat teplou s vařenými bramborami, jarním salátem, divokými bylinkami anebo prostě jen studenou, když vám zbude.
;)





Já jsem talíř doplnila právě vyklíčenou vojtěškou a ozdobila dalšími lístky bršlice, pampelišky, kudrnaté petrželky a kvítky sedmikrásek.
:))




Připravujete na bílou sobotu tento pokrm? A jaký je váš oblíbený recept? 



Přeji vám všem poklidné a požehnané Velikonoce.



Veronika

3 komentáře:

  1. Veru, Tvá nádivka vypadá náramně a to servírování se zelení a sedmikráskama - nádhera! U nás se dělávala každé Velikonoce, jako malá jsem vždy chodila na kopřivy "k potůčku" ;-), rodiče ji dělají dodnes, já sama ji ale ještě nezkoušela. Doufám, že jste měli krásné a spokojené Velikonoce.
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Veru, moc děkuji za krásný komentář.:) Já jsem ji právě připravovala sama také úplně poprvé, v sobotu jsem ji vezla na oběd k našim a mamce moc chutnala, prý lepší než dělá sama, tak mě tím potěšila.;) Příští rok ji asi upeču znovu, ale hlavně nechci zapomenout na jidášky na Zelený čtvrtek. Velikonoce u nás byly příjemné a docela poklidné, snad stejně i u vás.:) Krásné, ač chladné jaro přeji, Veronika. :)

      Vymazat
  2. Tady je krásné velikonoční tvoření. Třeba se ti bude líbit :) https://www.bevedo.cz/magazin/nezarazene/velikonocni-tvoreni-celou-rodinu/

    OdpovědětVymazat